Ik geef mij over…

Image

Vier woorden die ik de afgelopen dagen als een mantra voor mijzelf gebruik. De afgelopen week is een turbulente week geweest. Het voelde als een emotionele en intensieve tijd waarin dingen tot een einde kwamen, nieuwe dingen zich aandienden en een gevoel van leegte op de achtergrond aanwezig was. Nadat ik mijn website en blog had gelanceerd heb ik mijn huis geheel schoongemaakt en opgeruimd. Mijzelf van het ‘oude’ ontdaan. Dit motiveerde mij ook om mijn innerlijke huis schoon te maken en dat los te laten wat mij niet langer meer dient. Ik heb er bewust voor gekozen om een gewoonte los te laten en een nieuwe gewoonte te creëren die in het verlengde ligt van mijn hoogste goed. ‘Ik geef mij over’ zijn de woorden die mij helpen om los te laten en mijn lichaam en geest te herprogrameren. Aan het begin van een nieuw jaar zijn er velen van ons die besluiten een nieuw doel te stellen en vaak betreft het het loslaten van een gewoonte om zo een gezonder, gebalanceerd, overvloedig en gelukkig leven te creëren. Het valt mij op dat tijdens het loslaten van mijn gewoontes, mijn lichaam en geest die zijn gewend aan een bepaalde manier van leven, in een staat van weerstand komen wanneer ik mijn manier van bewegen, denken en doen verander. Ik stel mijzelf regelmatig de vraag: waarom voel ik weerstand als ik diep van binnen weet dat de betreffende verandering voor mijn hoogste goed is? Ik weet dat wanneer ik gezonder eet het me meer energie geeft en ik me levendiger voel. Ik weet dat ik door beweging mentale helderheid krijg en ik mijn lichaam krachtig maak en in vorm houd. Ik heb een keer besloten om 20 minuten per dag te mediteren. Ik weet uit ervaring dat mediteren mij meer innerlijke vrede geeft, ik meer gecentreerd ben, helderder, ontspannen, energiek en een sterkere connectie met mijn hogere zelf heb en zo veel meer. Dit wetende uit ervaring…waarom…echt..waarom…voel ik dan weerstand wanneer het de derde dag is en ik 20 minuten ‘moet gaan zitten’.:-) Ik vraag het mij af? Er is altijd die bezoeker die zich aandient genaamd WEERSTAND, waar ik vrienden mee dien te worden. Mijn gewoonte is om in de weerstand te gaan tegen de weerstand, hahaha, wat een paradox! De essentie is dat ik op dat moment weerstand heb tegen wat er Is. Wanneer het verlangen de kop opsteekt om terug te gaan naar mijn oude patronen en gewoonten ben ik er op mentaal en fysiek vlak mee in gevecht. “Het is niet toegestaan om dit te willen, te denken of te voelen”. Naast de mentale ruis neem ik het ook fysiek waar. Mijn spieren trekken samen. Andere voorbeelden zijn dat mijn hand onbewust in een vuist verandert, mijn ademhaling oppervlakkig wordt, mijn schouders en kaak verstrakken en mijn solar plexus (maag) gespannen raakt. Door mijn mantra ‘ik geef mij over’ uit te spreken, stopt het gevecht, de weerstand stopt. Ik open mijzelf en de sensaties in mijn lichaam veranderen. Verkramptheid verandert in openheid. Stagnatie verandert in stroming. Angst verandert in Liefde. Een nieuwe staat van harmonie is gerealiseerd. Ook al is het maar voor een paar seconden. Harmonie was er voor een moment en ‘het verwelkomen’ wordt een nieuwe oefening. Toestaan wat is…..het verwelkomen. Niet vechten, of mijn rug toekeren, maar mijn armen en hart ervoor openen. Steeds weer. De vuist veranderen in een open hand. Voor dit moment, probeer het, neem het zelf waar. Maak een krachtige vuist met één hand. Zeer krachtig en voel de energie van weerstand….Nu open je hand, handpalm naar boven….neem waar en adem. Ben er met je aandacht bij aanwezig. Wat voel je nu en waar voel je het? Uit mijn eigen ervaring, door de weerstand, de angst, iedere emotie te verwelkomen… verdwijnt het! Alsof het niets is. Wij zijn ware magiers weet je!

De zielsverwant van weerstand, genaamd ACCEPTATIE is de manier om harmonie te creëren. Het brengt mij in het nu, aanwezig bij wat is. Ik ervaar acceptatie als warm, liefdevol en vooral als open. In de afgelopen week toen ik mijn aandacht richtte op mijn ‘physieke symptomen van weerstand’ merkte ik nog meer momenten op van weerstand. Het is er….let erop en je zult het waarnemen. Ik ben nog steeds verrast hoe vaak deze bezoeker verschijnt. Ik zou je willen uitnodigen om één dag te nemen waarin je je eigen weerstand bewust gaat waarnemen. In één dag kwam ik weerstand tegen t.a.v. de wekker die afging, een gesprek dat ik had, een telefoontje dat ik moest plegen, een email die ik moest verzenden, koken, zelfs dansen…zoveel weerstand. Het maakt mij zeer duidelijk dat weerstand ‘de springplank’ is voor Liefde, Eigen-liefde. 

Iedere keer wanneer ik ergens naar snak, verlang of een gespannenheid waarneem dat niet in het verlengde is van mijn hogere goed, zeg ik: ‘Ik geef mij over’ en het voelt als een warme stroom die via mijn hart, armen, handen, door mijn benen en voeten naar de aarde gaat. Het ontspant en opent mij voor het moment. Zijn met…in plaats van vechten tegen. Dit kun je toepassen op iedere levenssituatie. Door de mantra ‘ik geef mij over’ te gebruiken ervaar ik ook support van iets dat groter is dan mijzelf. Voordat ik besluit iets los te laten vraag ik de engelen of het universum om mij te ondersteunen, te helpen om het met gemak en met gratie te mogen loslaten. Ik vertrouw op deze hogere kracht. Het gevoel dat ik het niet alleen doe en ondersteunt wordt maakt de mantra voor mij nog krachtiger. De kracht van verandering wordt vergroot. Het vragen om support is een ander ding dat ik aan het leren ben om mijzelf te bekrachtigen en te belichamen. Dus transformatie betekent voor mij, de weerstand omhelzen en acceptatie en overgave belichamen. 

In Nia™ (een lichaamgsgerichte bewegingsleer waarin ik lesgeef) werken we met negen bewegingsvormen. Een van die negen is Aikido and deze vorm is perfect voor het transformeren van weerstand. Nia™ omschrijft Aikido als: ‘Harmonische Spiraalvormige Beweging’. Wanneer beoefent, vertegenwoordigt het: met de stroom mee gaan, vloeiend, constante beweging, dansen met wat er is, circulair, gebruiken wat er is voor je eigen voordeel, het waarnemen van harmonie, open zijn, ontvankelijk en bewegen vanuit je centrum. Dat zijn de kwaliteiten die je in je lichaam kunt waarnemen wanneer je in acceptatie bent. Ik check het bij mijzelf gedurende de dag. Ben ik open? Zijn mijn gewrichten open? Mijn spieren? Stroomt de energie door mijn lichaam of is er een plek dat  weerstand biedt en een blokkade creëert? Mijn adem sturen naar deze plek is één hulpmiddel die ik gebruik om het weer te openen. Een ander is om te visualiseren dat ik op die specifieke plek een deur of raam open zet, maar erbij aanwezig zijn is eigenlijk vaak al genoeg. Neem nu waar wat er gebeurt als je een mantra toevoegt. Sta op, voel het…beweeg…in je woonkamer of waar je ook bent. 

Waar heb jij weerstand tegen? Hoe voelt weerstand in jou lichaam? en wat helpt jou om in openheid en acceptatie te zijn? Speel ermee!

Er zijn twee boeken die ik je kan aanraden wanneer je meer wilt verkennen t.a.v. weerstand en acceptatie: jezelf openen voor verandering:

1) The Anatomy of Change, A Way to Move Through Life’s Transitions, by Richard Strozzi Heckler

2) The Sedona Method, Your Key to Lasting Happiness, Success, Peace and Emotional Well-Being, by Hale Dwoskin 

PS: en wanneer je ervoor kiest om even terug te keren naar je oude gewoonte of verslaving. Weet dat het de ‘springplank’ is vanwaar je kunt creëren wat je werkelijk wilt. Elke keer opnieuw. Een plek dat je uitnodigt nog meer van jezelf te houden zodat je de verandering kunt verwezenlijken vanuit zachtheid. 

Liefde en licht,

Esther   

Leave a Reply

