Creëer een Verandering

Schermafbeelding 2014-09-25 om 11.13.45

Ik ken momenten in mijn leven dat het leven voelt als ‘van hetzelfde’, alsof ik leef op de automatische piloot. Wakker worden, mijn taken doen, naar mijn werk gaan, het volgen van de dagelijkse routines. In deze periodes ervaar ik vaak stress en tijdsdruk in mijn leven. Het voelt dan alsof ik geleefd word door het leven in plaats van dat ik mijn leven leef. In die periodes koos ik vaak voor het bekende en gestructureerde uit angst.

Deze laatste maand, september – de maand van verandering – (heb ik ergens gelezen), voelde ik een verlangen in mij. Een verlangen om eruit te breken, een verlangen naar vrijheid en het doorbreken van mijn gewoontes. Dingen anders te doen en mijzelf en mijn leven anders te ervaren. Ik merkte een verlangen naar een injectie van opwinding, nieuwe impulsen, levensenergie en nieuwheid. Zoals het veranderen van mijn dieet en het uitproberen van nieuwe recepten. Nieuwe smaken, nieuwe kleuren, nieuwe structuren, nieuwe ingrediënten, nieuwe sensaties. Ik kwam tot het besef dat de manier waarop ik mijn leven leefde mijn ziel niet meer voedde. Ik had behoefte aan verandering. Voor mij was ‘verandering’ een woord dat gepaard ging met grote nieuwe stappen, grote nieuwe keuzes en veranderingen. Zoals het veranderen van baan, verhuizen naar andere plaatsen, reizen naar andere landen, grote nieuwe impulsen. Zoals je kunt lezen is ‘groot’ een belangrijk woord in deze:-) Ik heb geleerd dat ‘grote’ niet belangrijk is in het creëren van transformationele veranderingen. Het gaat om het maken van kleine veranderingen elke dag, bewust kiezen voor verandering en nieuwe ervaringen. Ik kan kleine veranderingen, geleid met liefde Nu maken, waar ik nu ben en met wat ik nu aan het doen ben. Dus koos ik september als de maand van: elke dag ‘iets nieuws doen’. Dus nu, tijdens het schrijven van deze blog, wat kan ik veranderen om iets nieuws te ervaren?

Voordat ik deze vraag kan beantwoorden moet ik natuurlijk eerst weten wat mijn gewoontes zijn om ze te kunnen veranderen. Even voelen… mijn gewoonte is om te schrijven aan mijn bureau. Dus terwijl ik nu aan het schrijven ben zal ik opstaan en kies ik een andere plaats in mijn huis op verder schrijven.

Hier zit ik dan, op de grond met mijn laptop op de bank … mmm … dit is nieuw. Nieuw uitzicht, nieuwe lichaamspositie en houding. Andere veranderingen die ik maakte in de laatste maand waren: het verwijderen van facebook van mijn telefoon, het dragen van een nieuwe kleur, eten op het strand voor de les in plaats van thuis, het rijden in een achterwaarts zitje in de metro in plaats van naar voren, het eten van mijn lunch buiten het kantoor, meezingen in een koor. Ja, deze veranderingen brachten me een gevoel van levendigheid, inspiratie, geluk en dankbaarheid. Er waren ook dagen deze maand dat ik niet iets nieuws heb gedaan en koos voor een verblijf in mijn comfortzone. Excuses als ‘ik ben moe en heb het druk’ waar mijn motivatie en excuus. Natuurlijk al mijn excuses zijn mijn eigen creatie en keuze. Mij daarvan bewust zijnde vond ik de overtuiging dat het veel moeite en tijd kost om een verandering te creëren. Ik moest mezelf eraan herinneren dat een kleine kleine verandering ook een verandering is. Dus, het verplaatsen van de plant in mijn woonkamer, het bewaren van de afwas voor morgen, het opdoen van rode lippenstift. Dit zijn voor mij kleine nieuwe dingen. Nieuwe input, een nieuwe impuls voor mijn zenuwstelsel. Tijdens het maken van de veranderingen nam ik twee sensaties waar op hetzelfde moment. Een daarvan was de angst en de andere opwinding. De neiging om geen verandering te creëren merkte ik op wanneer ik angst en/of ongemak voelde. Een verlangen om terug te gaan naar oude gewoontes kwam dan opduiken. Toen ik overwoog om bij het oude te blijven voelde ik een fysieke sensatie rond mijn hart en een emotioneel verlangen dat mij ondersteunde om de liefde en het onbekende te kiezen. Ja, het is een reis in het bevriend raken met het onbekende en met ongemak. Ongemak is een ‘goede’ plek om te vertoeven. Dit werd nog duidelijker tijdens mijn Nia Black Belt Training en hoe ongemak eindeloze creativiteit stimuleert. Dus wanneer je een kleine verandering maakt doe je best om een verandering te maken die (een beetje) ongemakkelijk aanvoelt. Dan weet je dat het echt nieuw is:-) Dat is waar de magie begint en ik kan je vertellen, als je de verandering maakt zal het je belonen. Het voelt zoooo goed! Ik heb besloten deze uitdaging mee te nemen naar de maand oktober: elke dag iets nieuws te doen. Doe je met me mee? Zo ja, deel je ervaringen op de blog-pagina. Ik hoor ze graag!

Hoe creëer je veranderingen:

1) Ontdek wat je gewoontes zijn;
2) Zet ‘verandering’ als de focus van de dag;
3) Maak een herinnering voor jezelf (telefoon-alarm, schrijf het in je agenda, hang een briefje op ergens waar het opvalt)
4) Wees alert, leef je dag zo bewust mogelijk. Elk moment is een moment dat je kunt kiezen om een verandering te maken, om iets nieuws te beleven en weet dat wanneer je dat doet, je een nieuwe werkelijkheid en een nieuwe ervaring te creëert.

Hier zijn enkele ideeën voor het creëren van veranderingen en om je dagelijkse routines weer speciaal, nieuw en fris te maken:

  •  verplaats meubels
  • maak een nieuwe recept of plaats een nieuw ingrediënt op je bord
  • neem de trap in plaats van de lift
  • bellen ipv tekstberichten sturen
  • ga aan de andere kant van je bed liggen
  • zeg ja in plaats van nee
  • zet de wekker een keer midden in de nacht
  • zet de tv uit
  • neem een nieuwe route naar je werk
  • dans in plaats van lopen

Wees de verandering die je wilt zien in de wereld!

In liefde,

Esther

Leave a Reply

